Bizonyára sokszor hallottátok a felsőbb vezetéstől: "több innovációt szeretnénk mindenkitől, minden szinten.!" Szép dolog ez, hiszen ki ne akarna igazi innovációt? Ez mindenkinek jó, nem? De jobb, ha mielőbb csökkented az elvárásaidat ezzel kapcsolatban. Az ötleted ugyanis általában azelőtt veszik el a főnököd íróasztalán, mielőtt a felsőbb vezetéshez jutna.
Ez nem arról szól, hogy a felső vezetők nem akarnak új ötleteket. Inkább arról, hogy a kollégáid, a közvetlen főnököd nem hajlandó meghajolni az újabb változások előtt. Az irodisták a legtöbb munkahelyen tapasztalják ezt.
Azokat a nagyvállalatokat, amelyek nem hajlandóak újítani hosszútávon a csőd fenyegeti. Isabella Lynn a Virginia Darden School of Business, szervezeti magatartás tanszékének professzora szerint: “A cégek kénytelenek azt mondani, hogy folyamatosan változnak.” Igen, még a cégeknek is engedniük kell a társadalmi nyomásnak. “Annak ellenére, hogy nem a szervezet az aki ellenáll, hanem az egyén. Az embereknek szükségük van arra, hogy lássák, mi az, ami értük történik.” - fejtegette a professzor.
Senki nem mondja azt, hogy az új ötletedet nem fogják elfogadni, de az ötlet önmagában kevés, sokkal fontosabb a “körítés”. Olyan színben kell feltüntetni az ötletet, amiben nagyobb jelentőségűnek tűnik.
Érdemes azokra fókuszálni, akiknek elmondjuk az ötletet, hiszen bennük fel fog merülni számos őket érintő kérdés. Például: Személyesen nekem, mit fog jelenteni ez az innováció? Pontosabban fogalmazva: Jelent-e újabb karrier lehetőséget vagy érdekes kihívást? Mit fog jelenteni a munkámra nézve? Ki fognak rúgni? Megéri változtatni? Ez az utolsó kérdés talán a legneuralgikusabb pont, hiszen mindenki tudja, hogy a cégek már túl vannak számos olyan változtatáson, ami valljuk be őszintén, nem mindig működött.
Most vagy soha
Mindenhol előfordul, hogy egyes új ötleteket csírájában elfojtanak, de vannak ennek tipikus helyzetei. Ilyen például, amikor hirtelen megnövekszik a cég.
“A hangúly kezd átterelődni a hosszútávú gondolkodásról a következő negyedévi nyereségre”- mondja George Deeb a Red Rocket Ventures tanácsadója. Szerinte, a rövidtávú gondolkodás korlátozza az innováció lehetőségét.
Gondold el, hogy van egy ötleted, ami 10 millió dollárba kerül, de hosszútávon 10 billió dollár nyereséget eredményezhet, de rövid távon ki kell adnod 10 millió dollárt a következő negyedévi nyereség terhére. A befektetők nem akarnak kockáztatni, inkább az azonnali bevétel érdekli őket.
Jó példa erre az Amazon, mely radikális változásokon ment keresztül a 1990-es évektől kezdve. Az online könyvárusításon felül ma már felhő alapú szolgáltatásokkal, raktározással és streaming média tartalommal is foglalkozik. Valószínű ezt nem mind Jeff Bezos találta ki, hanem maguk az alkalmazottak.
Talán még beszédesebb az a tény, hogy az Amazon fel volt készülve arra, hogy a termékei elbuknak. Hosszú kísérletezések során voltak vargabetűk, mint például az Amazon Fire phone vagy a Wallet applikáció. Egészen hosszú sora van azon - mára már tudjuk, hogy halva született ötleteknek - melyek azt mutatják, hogy az Amazon hajlandó kockázatot vállalni még olyan projektekkel kapcsolatban is, melyeknek a kimenetele bizonytalan.
Hány vezető továbbítana egy ötletet, ha előre tudja, hogy elbukik? Hogyha valamilyen okból nem kedvelnek a felsőbb vezetésben - nem szűmít, hogy van-e fantázia az ötletedben vagy sincs, úgysem ér el a megfelelő emberig.
Ez nem arról szól, hogy értesz-e az adott kérdéshez, vagy sem. Néhány ember egyszerűen nem elég okos vagy tehetséges, hogy egy új ötlet jó vagy sem.
Azért van néhány jó hír az innovációk tömkelegében. “Van egy egész iparág, ami arra épült, hogy ne úgy gondolkozzon, mint a vállalat”- mondja Joan Adams, a Pierian tanácsadócég alapítója. A tanácsadók kifejezetten abban segítenek a cégeknek, hogy ne mindig a régi mechanizmusokba ragadjanak bele. Mivel a szervezet mindig sokkal könnyebben elfogad egy kívülről jövő ötletet lehet, hogy egyszerűen ötletadóként az asztal rossz oldalán ülsz és sokkal sikeresebb lennél, ha tanácsadóként kerülnél szembe a főnökkel!