Fél életünket irodákban éljük le, nem mindegy hogy! a kozoslegter@gmail.com-ra küldd el az irodai sztorid!

Közös légtér

Elvesztik láncaikat a bankok irodistái

2016. november 16. - iroda l mar

5broadgate-1-c-johnmadden.gif

Nem csak a startupokra, és a néhány év alatt a semmiből hatalmas, globális gazdasági birodalmakká burjánzó technológiai cégekre jellemző immár az újra értelmezett közös légtér. Olyan, konzervatív ágazatokban is kezd terjedni, mint a bankszektor.

Mondhatni: a kellemes ötvöződött a hasznossal. A XXI. század irodai dolgozói ugyanis már nem feltétlenül akkor a leghatékonyabbak, ha a saját asztaluknál gályázzák végig a munkanapot.

Mint már beszámoltunk korábban, a Google, Airbnb és még egy csomó trendi cégnél szinte játszóháznak néznek ki az irodaházak.

Bármennyire is tűnhet infantilisnak, de valójában hatékonyabb, ha az irodai dolgozók kellemes közegben, kötetlenebbül mászkálhatnak a munkahelyen beül, az eszközeiket pedig bárhol használhatják, illetve a saját adataikhoz is hozzáférhetnek más-más munkaállomásokon.

Sőt, mindennek egy olyan gyakorlati haszna is van, hogy ha az irodisták szabadon mozognak, akkor ténylegesen kevesebb munkaterületre van szükségük.

A bankszektorban azonban a konzervatív külcsín megmarad, ellenben a mobil íróasztal intézménye már ide is betört.

Olyan helyeken, mint pl. Londonban, ahol a menőbb irodaházakban aranyáron pörögnek a bérleti díjak, már csak ezért is megéri, hisz kisebb terület is elegendő ugyanannyi dolgozónak.

5broadgate-4b-c-johnmadden.gif

A svájci bankóriás, az UBS londoni székházában már ilyen munkakörnyezetben dolgoznak. Az alkalmazottaknak nincs is klasszikus értelemben vett vezetékes telefonjuk. Headsetekkel mászkálnak és bárhol elérhetők a virtuális vezetékes számukon. Ez nyilván 2016-ban műszakilag már egyáltalán nem nagy kunszt, inkább annak a felismerése, hogy mindez a helykihasználtság szempontjából is ésszerű döntés. Saját kódjukkal, ha nem a laptopjukat használják éppen, akkor bármelyik asztali számítógépen is tudnak dolgozni, illetve még az eseti jellegű home working is egyszerűsödik.

Az USB egyik londoni igazgatója, Andew Owen szerint: „A dolgozók iróasztalaikhoz láncolása egyébként is fölöslegesen korlátozza őket.”

A helymegtakarítás, persze, nem azt eredményezi, hogy így csupán a töredéke a meglévőnek, hiszen a megfelelő munkakörülményeket a magasan képzett, szellemi munkát végző dolgozóknak nyilván úgy kell biztosítani, hogy az új elrendezést előnyösebbnek érezzék, tehát zsúfoltságról szó sincs. A klasszikus, statikus: egy ember, egy iróasztalnyi munkafelülethez képest így elég 1.2 emberre ugyanakkora felület.

5broadgate-2b-c-johnmadden.gif

 

A 13 szinten, 70 ezer négyzetlábon (mintegy 6 500 négyzetméter) dolgozó irodista esetében már nem elhanyagolható tétel. Az épület a Szent Pál székesegyház közelében áll, az ottani magassági korlát miatt csupán ilyen magas. Az ingatlanfejlesztő honlapján így felhőkarcoló helyett „groundscraper”, azaz talajkarcolóként szerepel.

Az USB-nek Svájcban már 25-30 ezer dolgozója használ mobil íróasztalokat, nemsoká az amerikai Nashvillben és Indiában is nyílnak ilyen irodáik. Jövőre már 72 ezer alkalmazott tér át erre a módszerre.

Nem a svájci bank az egyedüli, a Citigroup már az USA-ban is hasonló manhattani irodaházba költözik.

Vajon nálunk az OTP-nél és a többi hazai banknál mikorra várható mindez?

Képek forrása:Makerachitects.com

 

Blogunkon elsősorban az irodai hétköznapokról szóló, izgalmas olvasói tartalmat gyűjtünk. A hangosan pukizó lány kálváriája és az arra reflektáló olvasói tanácsokat követően egy kis szünet következett. Mivel érdekes e-maileket kaptunk (köszi-köszi-köszi) ezért most jöhetnek a posztok. Azonban továbbra is várjuk az irodai (sőt, akár gyárcsarnoki) kalandokat.

A múltkor  például egy rendhagyó tűzriadó került terítékre, majd egy különösen véget ért munkahelyi szerelem.

Jöhet bármi más, ami izgalmas: munkahelyi félrelépés, további őszinte, igaz szerelmek szövődése "házinyulak" között, jó irodaház, vagy éppen pocsék, jófej, avagy idióta főnök, beosztottak, kollégák, harc a parkolóhelyért, jó, vagy csapnivaló megközelíthetőség tömegközlekedéssel stb.

A kozoslegter@gmail.com-ra várjuk az anyagokat.

A bejegyzés trackback címe:

https://kozoslegter.blog.hu/api/trackback/id/tr5511965351

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

efi 2016.11.25. 10:39:11

Hülyeség.
Az ember kivert kutyaként kóvályog az asztalok között, ha hívják, letottyan felcsapni a notebookot, meg töltőre dugni. Személyesen nem lehet megtalálni senkit, helyette mindenki a fülesbe pofázik lépten-nyomon. Szóval ez ilyen azért lépjük meg, mert megtehetjük féle újítás.
MIndemellett sokkal többet ront az ember komfortérzetén az állandó öltönyözés, az értelmetlen meetingek, meg a hót felesleges egész napos excelezés és társai. (Tényleg: mi a francon tudnak egy bankban több ezren évente 2000 órát elmolyolni?)

bobijub 2016.11.25. 11:48:53

"nagyon örülök" hogy már saját blogja is van az elmélyült szellemi munkához szükséges koncentrációt a pszichológusok szerint is legnagyobb mértékben zavaró tényező, az emberi beszéd elviselési kényszere éltetésének. szóval éljen a juhhodály és a csirkeketrec, ahol az ingatlanárakon takarékoskodó szervezeti egységek simán lenyomhatják a cég torkán a mások beszéde által zavart agyakban bekövetkező hatékonyságromlást.

senki nem gondol bele abba, hogy a látvány kedvéért készült nagytotálos fényképek meg a filmejelenetek tágashatalmas irodáit nem azért látjuk olyan túlnyomó többségben, mert annyira hatékonyan lehet bennük dolgozni, hanem azért, mert olyan jól eladható látványt lehet róluk mutatni. a színek, a formák, a felhasznált anyagok, az elrendezés, a közös használatra rendelkezésre bocsájtott tárgyak, szolgáltatások trendisége nem változtat azon, hogy egy adott, szellemi hatékonyságot is igénylő feladat elvégzését segíti-e vagy kifejezetten akadályozza az, hogy folyosói jövésmenésnél is kevesebb nyugalmat lehetővé tevő térben kell robotolni.

természetesen nem azokra a szellemi futószalagfeladatot, szellemi favágómunkát végző munkakörökre gondolok (telefonos ügyfélszolgálat, adatrögzítés, ...), ahol a feladathoz igazodva természetes a csirkeketrec-juhhodály elrendezés, hanem akkor tör rám a berzenkedés, amikor a trendi kinézetű nagyegyterű irodából levonják azt a következtetést, hogy irodát trendire kilakítani csak minimum száz fő egylégtérbenpofázása esetén lehet, és hatékony csak a trendi lehet, következtetésképpen ebből bebizonyítható, hogy hatékony csak a száz fő egylégtérbenpofázása lehet, és ezt továbbgondolva soha semmilyen körülmények között nem szabad még a gondolatcsíra formájában sem megengedni annak a vizsgálatát, hogy milyen jellegű munkavégzéshez milyen jellegű irodabeosztás szükséges.

Mamagaio 2016.11.25. 11:49:44

Erre már most itt Budapesten is van példa, nagyon pozitív eredményekkel.
Több olyan helyi multi SSC-je döntött az agile working bevezetéséről, ahol több a munkaerő mint a munkaállomás, heti 1-2 napos otthoni munkavégzési lehetőséggel.
A mellett, hogy kb 20%-os épületüzemeltetési költségcsökkentést értek el, a fluktuáció is drasztikusan csökkent, mindezt hónapokon belül (!!!), mindenféle nagyobb beruházás nélkül.

para_noir 2016.11.25. 11:50:02

Istenem, de nagy baromság. Dolgozzon ilyen helyeken a kétanyjú ember. És még megpróbálják megideologizálni, hogy miért jó, ha az ember egy istálló és egy hangár keverékében dolgozik, headsettel mászkálva egész nap. Inkább mennék fatelepre biztonsági őrnek, mint ilyen fosadék helyekre fehéringes rabszolgának.

Betteli 2016.11.25. 11:57:43

Nem a UBS az a bank véletlenül...?

iroda l mar 2016.11.25. 11:59:28

@Betteli de, kössz, javítva, az USB-t többször használjuk, hát elnéztem:-)